راهکارهای ارتقای مشارکت والدین و مدرسه | این کتاب منبعی معتبر برای دانشجویان علوم تربیتی است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، بهتازگی در جلسه شورای مرکز تحقیقات خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج که با حضور جهانشیر امینی رئیس، معاون پژوهش و فناوری، رئیس دانشکده علوم انسانی، رئیس مرکز تحقیقات خانواده و مدیران کارگروههای مرتبط واحد سنندج برگزار شد از کتاب «مبانی و روشهای ارتباط با خانواده» تألیف فردین عبداللهی عضو هیئت علمی و مدیر کارگروه تعلیم و تربیت مرکز تحقیقات خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج رونمایی شد.
مؤلف کتاب «مبانی و روشهای ارتباط با خانواده» در گفتوگو با خبرنگار آنا با اشاره به مقدمه این کتاب اظهار کرد: نوع جدید و متفاوتی از آموزش که اصولی را برای هماهنگی روشها و اصول تربیتی بین والدین و مدرسه بهویژه مربیان تبیین کند، میتوان بهعنوان آموزش والد-مربی معرفی کرد.
فردین عبداللهی افزود: ازجمله مزایای این روش میتوان رفع ناهماهنگیهای احتمالی در آموزش کودکان، ایجاد هماهنگی بین اهداف آموزشی خانوادهها و مراکز آموزشی، کاهش اضطراب کودک که در نتیجۀ انتظارات متفاوت والدین و مربیان به وجود میآید، تسریع رشد همهجانبه و توسعه تجارب کودک، تثبیت عادات صحیح کودک، درونیسازی ارزشهای اجتماعی و ... را نام برد.
بیشتر بخوانید:
کتاب «مبانی و روشهای ارتباط با خانواده» رونمایی شد
وی ادامه داد: در این نوع آموزش، ارزشها و اصول و قوانین خانواده و مرکز آموزشی با یکدیگر به اشتراک گذاشته میشود و هدف نهایی آن رشد متوازن و هماهنگ کودک است. مدارس برای حل مسائل و انجام امور خود به مشارکت عوامل درون و برونسازمانی در تصمیمگیریها و اجرای آنها نیاز دارند. والدین نیز بهعنوان نمایندگان جامعه پیرامونی و از عوامل اساسی برونسازمانی، نقشی قابلتوجه در تصمیمگیریهای مدارس خواهند داشت.
مدیر کارگروه تعلیم و تربیت مرکز تحقیقات خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج اضافه کرد: بدون مشارکت فعال و مداوم والدین، مدارس به سختی اهداف خود را دنبال میکنند و از اینرو، مشارکت و همکاری والدین در فرایند تصمیمگیریهای آموزشگاهی از سیاستهای اساسی نظامهای آموزشی پیشرو است.
مؤلف کتاب «مبانی و روشهای ارتباط با خانواده» توضیح داد: هدف از نگارش کتاب این است که در درجه نخست ضرورت مشارکت والدین را با مراکز آموزشی نشان و راهکارهایی را برای ارتقای سطح مشارکت بین مدرسه و والدین ارائه دهد؛ چراکه این امر منجر به ارتقای کیفیت آموزشی نیز خواهد شد و در درجه دوم منبع موثق و معتبری را برای دانشجویان رشته علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی فراهم میآورد.
منبع اصلی درس «مبانی و روشهای ارتباط با خانواده»
عبداللهی یادآور شد: کتاب «مبانی و روشهای ارتباط با خانواده» بر اساس سرفصلهای مصوب وزارت علوم برای درس دو واحدی مبانی و روشهای ارتباط با خانواده (کارشناسی ارشد رشته آموزش و پرورش پیشدبستانی) به نگارش درآمده است. همچنین این کتاب نخستین کتاب تألیفشده در ایران براساس سرفصل وزارت علوم با این مضمون است.
وی در بیان خلاصهای از محتوای فصول کتاب «مبانی و روشهای ارتباط با خانواده» عنوان کرد: فصل اول کتاب شامل ضرورت مشارکت خانوادهها با مراکز آموزشی است. در فصل دوم مزایای مشارکت و عوامل مؤثر بر آن و موانع مشارکت با مراکز آموزشی مورد بررسی قرار گرفته و فصل سوم به برنامهریزی برای ارتباط با خانواده اختصاص یافته است.
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج بیان کرد: شناخت خانواده و درک نگرش آنها موضوع فصل چهارم کتاب «مبانی و روشهای ارتباط با خانواده» است، در فصل پنجم به خانواده و ارزیابی مداوم کودکان اشاره شده و در فصل ششم طراحی برنامههای ویژه برای والدین تشریح شده است.
مؤلف کتاب «مبانی و روشهای ارتباط با خانواده» درباره موارد استفاده از کتاب به آنا گفت: این کتاب میتواند مورد استفاده دستاندرکاران آموزشگاهها، مدارس، مهدهای کودک، دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزشی دولتی و غیرانتفاعی قرار گیرد و بهعنوان منبع اصلی درس «مبانی و روشهای ارتباط با خانواده» در دوره کارشناسی ارشد رشته آموزش و پرورش پیشدبستانی نیز معرفی شود.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/